TEMA 1

RESUM UNITAT 1: FILOSOFIA PRESOCRÀTICA

En aquest esquema/resum mostra alguns dels conceptes de la unitat 1. A continuació veurem un resum escrit dels aspectes més importants de la filosofia presocràtica: 

  • EL PAS DEL MITE AL LOGOS
    • ÈDIP:
      lluita inútil contra el destí
    • MADEA: amor desesperat i traició
    • ANTÍGONA: contraposició entre la llei legal i la llei moral
    • LOGOS: neix del mite, és una forma diferent d'intentar expressar les veritats profundes.
    • EL MITE és l'intent de recollir una situació model a través d'una acció o d'una història. Té dos elements: 
      • La història que s'explica (falsa, exagerada)
      • L'hemenèutica: (significació profunda, el sentit profund del mite)
Hi ha 3 tipus de mites:
Les SAGUES, els CONTES i els MITES

-   GRÈCIA COM A UNITAT CULTURAL:
Els grecs no són ni una nació, ni un estat, tal com avui entenem el concepte. Cada ciutat
grega era independent (auterqueia) i l'home no tenia drets si on formava part de la polis
( ciutadà). Els estrangers (metecos) no eren ningú des del punt de vista polític, no podia
tenir propietats, ni drets propis. Tot i que es reconeixen com a una unitat cultural.
HERÈDOT és qui millor reivindica el sentiment que uneix als grecs. La unitat grega no és
material sinó un fet de l'esperit.
A GRÈCIA els mites es troben sobretot a la tragèdia clàssica i eren representats en públic
en el teatre. Tenien un sentit educatiu on el públic aprenia una lliçó de comportament,
valors humans.. en algunes ocasions l'assistència era obligatòria. I son la ILÍADA i la ODISSEA
  • EL PROBLEMA DE L'ALÈTHEIA

ALÈTHEIA: en grec significa des-ocultament. (lethe:oblit i lantháno: amagar)
La idea de fons d'aquesta paraula és que la veritat és “despertar i és llum”.
És com si les coses tinguessin alguna cosa que les ocultés i que la intel·ligència humana
s'esforcés a descobrir la veritat.

  • FACTORS QUE AJUDEN AL PAS DEL MITE AL LOGOS
  • ECONÒMIC, SOCIOLÒGIC, RELIGIÓS i EDUCATIU
L'ESCOLA JÒNICA: INTERPRETACIÓ DE LA PHISIS I DE L'ARKHÉ.

PHISIS: món en sentit físic. Fa refèrencia al conjunt d'éssers produits i també al principi

que els genera. És alguna cosa que està sempre en procés de formació.
• la phisis està canviant a consequència de la dinamis
• pertany a l'ordre de la necessitat (existeix necessàriament)
• és eterna
• no l'ha creat ningú, s'ha creat ella mateixa
DINAMIS: moviment intern
Pels grecs cap déu no ha creat el cosmos, simplement ha brollat i té un moviment, creuen
que el temps és cíclic, és un temps que retorna.
Podem conèixer la PHISIS perquè te un ARKHÉ*

Per a un grec l'ARHKÉ ÉS:
• La font i el principi de totes les coses
• l'estadi terminal de totes les coses,
• la realitat que mai no canvia malgrat que les coses canvïin, neixin i morin.
• L'element material que dóna sentit i estructura a les coses.

L'ESCOLA JÒNIA-MILESIA: THALES.
La filosofia apareix a MILET , que era un dels centres de comerç més important del món
antic.
    THALES DE MILET : 1r filosof conegut (VII-VI) forma part del grup dels set savis de grècia.

    ANAXIMANDRE DE MILET : Fou deixeble de Thales.

    ANAXÍMENES DE MILET

CONNEXIÓ DE LA FILOSOFIA DE MILET AMB ELS PITAGÒRICS
A finals del s. VI es produeix un canvi d'àmbit geogràfic, i el centre de la filosofia grega
serpa Magna Grècia. Els pitagòrics i els sofistes es desenvolupen a la Magna Grècia
durant els S.VI-I ac.
  • ELS PITAGÒRICS:

Aristòtil deia que pitàgores no havia exisitit mai, per això s'hi referia dient-ne secta
ESCOLA PITAGÒRICA: era un barreja d'elements místics, religiosos i científics.
-Hi havia dos nivells:
    acusmàtics: (escoltar) eren els novicis de la secta. 

    Matemàtics: coneixien els secrets del grup (vinculats als nombres) creien que els

nombres naturals tenien poders màgics i sombòlics i que es podien manipular.

Per ells l'arkhé és el nombre i l'univers una gran equació.

  • LA POLÈMICA SOBRE EL CANVI HERÀCLIT-PERMÈNIDES.

Segons HEGEL el debat entre aquests dos filosofs grecs es basava en el tema del
moviment i del canvi en l'ésser.
HERÀCLIT: arkhé, en aquest cas és el foc.

L'ESCOLA D'ELEA I PARMÈNIDES.
L'escola ELEÀTICA es caracteritza per una discussió amb els Pitagòrics. Tendeixen a
donar més importancia a la teoria del llenguatge que no pas al problema de les
matemàtiques. No hi ha investigació sobre la natura.
PERMÈNIDES D'ELEA
    L'ésser de Permènides te 5 característiques:

    és inengendrat, indestrucible, immobil, il·limitat i és una unitat
  • ELS ATOMISTES: 

Sorgeixen a finals del s. VI, discuteixen fonamentalment el tema del canvi. Arrel
d'això apareix una tensió entre la raó i l'opinió (doxa). L'opinió prové dels sentits i ens diu
que hi ha canvi, però la raó ho nega.



PREGUNTES SOBRE LA UNITAT: 


1. En quants períodes se sol dividir l’etapa de la filosofia grega? Quins són?

ETAPES DE LA FILOSOFIA GREGA
Període físic o presocràtic:
Període neix la filosofia i sorgeix el primer problema de la paraula Arkhé.
Període humanístic:
És el període de màxim esplendor de la cultura grega.
Període central o ontològic:
És el més important on hi ha les dues personalitats centrals de la filosofia Plató i Aristòtil.
Període ètic:
És el període de la crisi social i anarquia política.
Període religiós o romà:
Període Grècia queda sota de l’òrbita romana.

2.   A quina etapa de la filosofia grega pertanyen els estoics? I els neoplatònics?
Els estoics pertanyen al període ètic, centraven la seva filosofia en el tema del dolor i la seva moral està centrada en la idea d’autocontrol. En canvi, els neoplatònics pertanyen al període religiós o romà, que pretén recuperar el platonisme.

3.   Escriu tres línies en què consisteix el “pas del mite al logos”.
El pas del mite al logos consisteix en un canvi de mentalitat, es passar de pensar en allò màgic o religiós que no té base científica ni demostrada a pensa d’una manera més racional, amb unes idees extretes de fonts més contrastades i comprovades. Són dues formes diferents d’intentar expressar les veritats profundes. Per tant, aquest pas es considera el naixement de la filosofia.

4.  Com es poden classificar els mites?
CLASSIFICACÓ DELS MITES
SEGONS LA TEMÀTICA
SEGONS LA FUNCIÓ
-     Sagues: són històries que expliquen l’origen d’una família, ciutat país i del cosmos.
-     Contes: són històries humorístiques, no expliquen veritats només distreuen.
-     Mites: parlen de situacions tràgiques i donen lliçons morals.

-    Cosmogònics: volen explicar la creació del món.
-    Teogònics: es refereixen a l’origen dels déus.
-    Antropogènics: es refereixen a la creació de l’home.
-    Etiològics: intenten explicar l’origen i el perquè de determinades situacions, fent referència a la vida del més enllà.
-    Morals: narren una lluita entre el bé i el mal.


5.   Quina és la intenció o el valor dels mites?
La intenció dels mites es donar lliçons de comportament social i moral i aquests es trobaven a la tragèdia clàssica i eren representats en públic en un teatre. A més, tenien un sentit educatiu on s’aprenia una lliçó de comportament, valors humans... Així, van aparèixer una sèrie de personatges simbòlics que pateixen un destí horrible per manca de moderació i l’espectador amb tots aquest fets aprèn a ser prudent i moderat.

6.  Quins són els déus més rellevants en la mitologia grega? Per què?
DOS NIVELLS DEFERENTS DE DIVINITATS
DÉUS AERIS
DÉUS TERRESTRES
Representats per Apol·lo, que és el déu de la sobirania i representa l’ordre, el seny, la prudència i la música.
Representats per Dionís que és el déu del joc, la festa, el vi, el teatre i el deliri.

7.   En què consisteix el “problema de l’Aletheia”?
Consisteix en descobrir la veritat en la mentalitat grega que va ser com un despertat el que estava amagat, com si les coses tinguessin un quelcom que les ocultés.

8.  Quins són els factors que van fer possible el pas del mite al logos?
FACTORS
ECONÒMIC
Grècia formada per polis comercials, país pobre i així els grecs entren en contacte amb altres civilitzacions.
SOCIOLÒGIC
Grècia no és un imperi, és una ciutat independent que permet que els ciutadans tinguin a prop el poder polític.
RELIGIÓS
Cada ciutadà té la seva manera pròpia d’organitzar cultes religiosos.
EDUCATIU
Totes les civilitzacions havien de participar en la política.
IMPORTÀNCIA DE LA GEOMETRIA I FÍSCA EGÍPCIA

9.  Quina diferència hi ha entre el plantejament filosòfic de Tales i el de Pitàgores?
TALES
PITÀGORES
És el primer en plantejar-se el problema de l’Atkhé, per ell era l’aigua, també és el primer en dir-nos que el món pot ser explicat a través d’un element físic natural que és l’aigua.

La seva teoria es basava en una barreja d’elements mítics, religiosos i científics. Volia crear un grup molt elitista que mantingués la pura tradició hel·lènica.


10. En què consisteix la contradicció entre Parmènides i Heràclit?
PARMÈNIDES
HERÀCLIT
Era el pare de la racionalisme radical i defensa la idea que l’ésser és etern, no pot canviar. Són oposats i per tant, inconciliables.
És un iniciador de la filosofia dialèctica, és el filòsof de l’esdevenir i del canti i és possible la conciliació dels oposats.

11. Quines de les teories dels presocràtics creieu que són més actual?
Jo crec que la teoria més actual és la dels atomistes, concretament el que va dir Demòcrit, que defensava:
     - Hi ha l’ésser que són els àtoms i el no-ésser que és el buit.
     - Els àtoms són la part més petita de la matèria i aquests es mouen en el buit.
     - L’ésser i el no-ésser són complementaris.
     - Els àtoms donen origen a l’univers agrupant-se i disgregant-se en el buit.

CONCLUSIONS:
Gràcies a totes aquestes preguntes que hem vist anteriorment ens ajuden a sapiguem com era l’època en que vivien tots aquest pensador filosòfics i ens don una idea del pensament de cadascun. A més crec que és una molt bona eina per ajudar-nos a estudiar, ja que sintetitzem les idees bàsiques.